Monday 30 April 2012

Polong

gambar dari ehsan momok the movie

Hi Memberz MJ12,

Aisha nak citer tentang makcik Aisha yg tinggal kat Melaka. Makcik Aisha ni dia seorang tukang urot kat kampong.

Kali terakhir Aisha pegi ke rumah dia, lebih dari 20 tahun lepas.

Kawasan rumah nye memang la menyeramkan, Aisha masih ingat lagi, rumah nye di kawasan paling hujong di dlm kampong, rumah yg terakhir bersebelahan perigi, sawah, kebun dan semak. Mak dan bapak Aisha pernah menceritakan, semase kita menginap di rumah nye dulu... Pada tengah2 mlm, dengar benda jln dan lari atas atap bumbong rumah! kemudian dengar jugak bunyi cakaran di tingkap dan tembok dari luar rumah.. Ade jugak terdengar org berjln atas daun2 kering yg ade di luar rumah pada tengah2 mlm. Itu pengalaman dari mak dan bapak Aisha waktu berada di sane dulu.
Pada ketika tu, makcik Aisha biasa2 aje.. Selang beberape tahon selepas itu barulah dia memelihara POLONG!

Kita dpt kabar jugak dari sepupu Aisha yg tinggal berdekatan dgn rumahnye, yg anak perempuan makcik Aisha tu semakin hari semakin pucat dan kurus kering.. Mcm da kurang darah. Kerana simpati mendengarkan kabar tu, mak bapak Aisha pegi ke sane, nak melihat sendiri keadaan anak makcik Aisha tu. Aisha tak berani la nak ikot. Rupenye memang betol! Bila ditanye, sepupu perempuan Aisha yg umor masih belasan tahon tu berkata, badannye sakit, terase lemah lesu tak kuat berjln, dia sendiri tak tau kenape!
Bapak Aisha marah betol dgn kakaknye, kerana dia tau ni perbuatan Polong peliharaannye tu.
Bapak Aisha tidak la begitu pandai, tapi ade la dia cuba bacakan sedikit air utk sepupu Aisha tu.

Bapak Aisha beri amaran pada makcik Aisha tu supaya hentikan perbuatannye yg memakan anak sendiri dan kita tak mau bersubahat dgn perkara terkutuk.

Dgr kabarnye Makcik Aisha da tak mengamalkan nye lagi, mungkin waktu tu dia baru2 nak cuba2 pelihara tapi hampir memakan anak sendiri. Dgr kabar sepupu Aisha tu da seperti biasa.
Mak dgn bapak Aisha ade pergi lagi ke sane nak pastikan semua selamat. Tapi Aisha tetap tak berani nak ikot.. Seram.. Da bertahon pon Aisha tak berjumpe sepupu2 Aisha di Melaka.

Itu saje Aisha nak berkongsi ceriter, semoga dpt kita jadikan pengajaran Insya Allah.

Terima kasih kerana sudi membaca.
Dari Aisha

No comments:

Post a Comment